ساکشن گوش با دستگاه یکی از روش‌های رایج در میان پزشکان است. در هنگام مواجه پزشک با جرم‌ گرفتگی گوش دو روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش سنتی‌تر شست‌وشوی گوش با استفاده از فشار آب است که با فشار آب جرم و گرفتگی‌های گوش تخلیه می‌شود اما به پرده گوش آسیب میزند و بیشتر بیمار رضایتی از این مدل شستشو ندارد و در روش نوین با استفاده از دستگاه ساکشن مخصوص این کار صورت میگیرد. که انتخاب هر یک از روش‌های درمانی وابسته به شرایط گوش و میزان و عمق جرم گرفتگی خواهد بود.

ساکشن گوش چیست

ساکشن گوش با دستگاه چیست؟

یکی از راه‌های محافظتی از گوش و مجرای آن جرم گوش یا سرومن است، وجود این ماده میتواند مانع ورود حشرات ریز به مجرای گوش باشد. اما گاهی ازدیاد آن می‌تواند به کاهش شنوایی فرد و همچنین مشکلات شنوایی منجر شود. به همین خاطر گاهی نیاز است تا مجرای گوش پاکسازی شود. ساکشن گوش به حذف جرم‌های اضافی کمک می‌کند و نسبت به روش‌های قدیمی‌تر خطر بسیار کمتری را برای افراد خواهد داشت.

عوارض ساکشن گوش چیست؟

درست زمانی که ساکشن گوش شما توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام شود. هیچگونه خطری شما را تهدید نخواهد کرد و فقط ممکن است که مقداری ناراحتی و صدای زیاد شما را اذیت کند.

وابسته به میزان حجم موم گوش ممکن است که شما پس از برداشتن آن متوجه حجم و میزان ورودی صدا به گوش خود شوید و همچنین صدای زنگ و وزوز گوش در چند روز ابتدایی کاملا طبیعی است.

ساکشن گوش بهتره یا شستشو

انجام این کار از طریق روش ساکشن به نسبت به شست‌وشوی گوش عملی به روزتر و پیشرفته‌تر است. یکی از مزایای مهمی که این روش دارد این است که پزشک شما در هنگام شست‌وشوی گوش میتواند داخل گوش را ببیند و تسلط کافی بر روی شست‌وشوی گوش شما خواهد داشت.

روند انجام ساکشن گوش

در ابتدا با استفاده از اتوسکوپ، که یک ابزار بزرگنمایی است با یک نور روی آن، درون گوش شما را نگاه میکنند. این کار برای این است که مطمئن شود تا موم درون گوش شما به اندازه کافی نرم هست تا با استفاده از ساکشن بتوان موم را از داخل مجرا خارج کرد. اما اگر موم نرم نباشد برای انجام این کار برای شما تجویز میکند تا پیش از انجام کار از قطره نرم کننده موم گوش یا روغن زبتون استفاده کنید تا بتواند راحت‌تر موم درون گوش شما را خارج کند.
ساکشن کودک

ساکشن گوش برای کودکان

اشتباهی که بعضا پدر و مادرها مرتکب آن میشوند این است که گوش کودک خودشان را با استفاده از گوش پاک کن تمیز میکنند که این کار میتواند منجر به این شود که جرم داخل گوش‌شان به پرده گوش کودک آسیب بزند و خطرات جبران ناپذیری کودک را تهدید میکند. به همین دلیل پیشنهاد پزشکان برای کودکان این است که از ساکشن استفاده شود؛ که با استفاده از یک لوله نازک جرم داخل گوش کودک را از طریق مکش ایجاد شده توسط دستگاه ساکشن گوش خارج می‌کند. استفاده از این روش باعث میشود تا با استفاده از آندوسکوپ موم گوش را مورد هدف قرار دهیم تا کودک احساس درد و ناراحتی کمتری را حس کند.
باید اشاره کرد که این روش به دلیل ایجاد مکش بسیار کم، کمترین ناراحتی خاطر را برای کودک خواهد داشت و به همین دلیل روشی عالی برای حذف موم گوش میباشد. در پاکسازی با روش ساکشن گوش کودکانی که علاقه‌ای به نشستن زیاد نداشته باشند، میتوان در کمتر از 30 دقیقه این کار را برای آنها انجام داد.

دستگاه ساکشن SUN 110

دستگاه ساکشن SUN 110 یکی از دستگاه‌های مورد استفاده برای انجام ساکشن گوش است که توسط شرکت باتیس طب به فروش می‌رسد. از ویژگی‌های آن میتوان به توانایی مکش 15 لیتر در دقیقه اشاره کرد که کارکرد بی‌نظیری برای دستگاه‌های ساکشن پرتال به حساب می‌آید. همچنین مزیت دیگر آن این است که برای استفاده از این دستگاه تنها به یک پریز برق شهری نیاز است و این دستگاه توانایی آن را دارد که به صورت 24 ساعته بدون کمترین اختلالی کار کند و کوچک‌ترین مشکلی برای آن پیش نیاید.

موارد استفاده دستگاه ساکشن مدل SUN 110

این دستگاه قابلیت استفاده در بیمارستان، اتاق عمل، مطب را دارد و برای ساکشن کردن مواردی همچون خونابه، مواد ضدعفونی کننده، خون و ترشحات عفونت مورد استفاده قرار بگیرد.

 

ساکشن گوش با دستگاه

مراقبت‌های بعد از ساکشن گوش

انجام مراقبت‌های بعد از انجام پاکسازی گوش با استفاده از ساکشن تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی و سرعت بخشیدن به آن دارد. پیشگیری از عفونت و ابتلا به گوش شناگر، کاهش درد و ناراحتی و برگرداندن شنوایی به حالت عادی خواهد شد. برخی از مواردی که برای مراقبت‌های بعد از انجام ساکشن به شرح زیر است:

  • پس از انجام ساکشن به مدت 24 الی 48 ساعت به هیچ عنوان سر خود را زیر آب نگیرید، چرا که باعث ایجاد عفونت مجرا خواهد شد. بهتر است از ابزارهای محافظتی استفاده کنید.
  • برای پیشگیری از خطر ابتلا به عفونت مجرای گوش از قطره گوش که پزشک‌تان تجویز کرده است استفاده کنید. سر را حتما در هنگام استفاده به طرفین خم کنید.
  • اگر که این کار درمانی برای رفع انسداد یا پاکسازی شیپور استاش استفاده شده است، از انجام دادن پرواز تا 48 ساعت جدا خودداری کنید چون باعث به وجود آمدن درد شدیدی برای شما می‌شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *